Differences in text understanding, inhibitory control and working memory of university students and graduates of the Psychology Career in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.47185/27113760.v2n2.63Keywords:
Neuropsychology, Inhibitory control, Reading comprehension, Psychology, Statistic analysisAbstract
This research study aims to identify whether or not there are changes in working memory, inhibitory control and text comprehension in a sample of Argentine university students. All national and international regula tions and prescriptions in bioethics were followed for the execution of this study. The data analysis took place using the Statistical Package for Social Sciences, so that the most rigorous analysis of the data and the most precise quantification of the information were made, allowing to obtain significant differences between each of the variables analyzed. It is necessary to apply more research of this type in all Latin American university contexts, since this practice will allow universities to have a clear correlation between basic neuropsychological principles and reading skills in their students.of responses in these patients, a process composed in turn by three threads necessary for success in this task.
Downloads
References
Abusamra, V., Cartoceti, R., Ferreres, A., De Beni, R., & Cornoldi, C. (2009). La comprensión de textos desde un enfoque multicomponencial: El test “Leer para Comprender”. Ciencias Psicológicas, 3(2), 193-200.
Abusamra, V., Cartoceti, R., Raiter, A. G., & Ferreres, A. R. (2008). Uma perspectiva cognitiva no estudo da compreensão de textos. Psico, 39(3), 352-361.
Abusamra, V., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R. & Cornoldi, C. (2010) Test Leer para Comprender. Evaluación de la comprensión de textos. Buenos Aires: Editorial Paidos.
Abusamra, V., Miranda, M. A., & Ferreres, A. (2007). Evaluación de la iniciación e inhibición verbal en español. Adap tación y normas del test de Hayling. Revista Argentina de Neuropsicología, 9(19), 19-32.
Burgess, P. W., & Shallice, T. (1997). The Hayling And Brixton Tests. Bury St Edmunds, Suffolk, U.K.: Thames Valley Test Company.
Cain, K. (2006). Individual differences in children's memory and reading comprehension: an investigation of semantic and inhibitory deficits. Memory, 14, 553-569.
Cain, K., Oakhill, J., & Bryant, P. (2004). Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psychology, 96(1), 31-42. doi: 10.1037/0022-0663.96.1.31
Calderón-Ibáñez, A., & Quijano-Peñuela, J. (2010). Características de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Estudios Socio-Jurídicos, 12(1), 337-364.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
De Beni, R., Palladino, P., Pazzaglia, F., & Cornoldi, C. (1998). Increases in intrusion errors and working memory deficit of poor comprehenders. The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, 51(2), 305-320.
Echevarría-Martinez, Ma. A., & Gastón-Barrenetxea, I. (2000). Dificultades de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Implicaciones en el diseño de programas de intervención. Revista de Psicodidáctica, (10), 1-16.
Ferreres, A., Abusamra, V., Cuitiño, M., Côté, H., Ska, B. & Joanette, Y. (2007). Protocolo MEC. Protocolo para la Evaluación de la comunicación de montreal. Buenos Aires: Neuropsi Ediciones.
García, J. A., Eloúsa, M. R., Gutiérrez, F., Luque, J. L., & Gárate, M. (1999). Comprensión Lectora y Memoria Operativa. Aspectos evolutivos e instruccionales. Barcelona: Paidós.
Gernsbacher, M.A., & Faust, M.E. (1991). The mechanism of suppression: A component of general comprehension skill. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 17, 245-262.
Gernsbacher, M. M., Varner, K. R., & Faust, M. E. (1990). Investigating individual differences in general comprehension skill. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 16, 430-445.
Joanette, Y., Ska, B. & Côté, H. (2004). Protocole Montréal d évaluation de la communication (MEC). Isbergues: Ortho-Edition.
Juric, L. C., Urquijo, S., Richards, M. M., & Burin, D. I. (2009). Predictores cognitivos de niveles de comprensión lectora mediante análisis discrimi- nante. International Journal of Psychological Research, 2(2), 99-111.
Karbach, J., & Schubert, T. (2013). Training-induced cognitive and neural plasticity. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 48.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W., & Fischer, J. S. (2004). Neuropsychological assess- ment. Oxford University Press, USA.
Martinez-Díaz, E. S. M., Díaz, N., & Rodríguez, D. E. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educa ción y Educadores, 14(3), 531-556.
Miyake, A., & Shah, P. (1999) Toward unified theories of working memory: Emerging general consen sus, unresolved theoretical issues and future directions. En A. Miyake, & P. Shah (Eds.), Models of working memory: Mechanisms of active maintance and executive control (pp.442-481). New York, USA: Cambridge University Press.
Morrison, A. B., & Chein, J. M. (2011). Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory. Psychonomic bulletin & review, 18(1), 46-60.
Ochoa-Angrino, S., & Aragón-Espinosa, L. (2004). Funcionamiento metacognitivo de estudiantes universitarios durante la escritura de eseñas analíticas. Universitas Psychologica, 6(3), 593-506.
Olave, G., García, I. R., & Estupiñán, M. C. (2013). Deserción universitaria y alfabetización acadé mica. Educación y Educadores, 16(3), 455-471.
Palladino, P., Cornoldi, C., De Beni, R., & Pazzaglia, F. (2001). Working memory and updating proces ses in reading comprehension. Memory & Cognition, 29(2), 344-354.
Rivera L., M. (2003). Estra tegias de lectura para la comprensión de textos escritos: el pensamiento reflexivo y no lineal en alumnos de educación superior. Revista Digital Umbral, 12, 1-14.
Sabaj, O., & Ferrari, S. (2005). La comprensión de textos especializados en sujetos con formación profesional diferenciada. RLA, 43(2), 41-51.
Santisteban, S. M. A., & Vallejo, N. K. P. (2015). Los hábitos de lectura y la comprensión lectora en estudiantes universitarios de la especialidad de Lengua, Literatura, Psicología y Filosofia en el año 2014. Revista de Investigaciones Altoandi nas, 17(3), 379-386. ISSN: 2711-3760 DOI: https://doi.org/10.47185/27113760.v2n1.48
Savage, R., Lavers, N., & Pillay, V. (2007). Working memory and reading difficulties: What we know and what we don’t know about the relationship. Educational Psychology Review, 19(2), 185-221. doi: 10.1007/s10648-006-9024-1
Torres, M. S. (2014). Comprensión lectora y rendi- miento académico en los estudiantes del primer ciclo de la Escuela Académico Profesional de Educación de la Universidad Alas Peruanas. Con- vergencia Cientifica, 1(1), 73-76.
Villasmil-Flores, Y., Arrieta de Meza, B., & Fuenmayor de Vílchez, G. (2009). Análisis de la comprensión lectora y producción escrita de los estudiantes de educación media diversificada y profesional. Multiciencias, 9(1), 62-69.
Wechsler, D. (1987). Manual for the Wechsler Memory Scale-Revised. New York: The Psychological Corporation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.