Relationship of Colombian Higher Education Institutions with the Business Sector: A Reflective Analysis

Authors

  • Claudia Herrera Cárdenas Corporación Universitaria de Sabaneta -Unisabaneta, Facultad de Negocios y Ciencias Empresariales, Sabaneta, Antioquia, Colombia
  • José María Gutiérrez Tecnologico de Antioquia Institución Universitaria, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Medellín, Colombia.
  • Carolina Sanabria Alcaldía Municipal de Rionegro Antioquia, Secretaría de Educación, Rionegro Antioquia, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.47185/27113760.v1n2.34

Keywords:

Universities, Business, Projects, Research, Review

Abstract

The role that higher education institutions have historically been playing in the development of nations has been fundamental, however, in countries like Colombia, the connection between universities as research centers and the business sector has not been so strong, given that small and medium-sized companies have not seen, for the most part, the benefits of the research carried out in their facilities. This review study presents an analysis of different scientific publications advanced by various universities of the City of Medellín to the business sector. It is concluded that Colombian universities must diametrically improve their links and agreements with the business sector, so that they do not cover only some companies through projects, but rather that universities can generate their own social and technical research laboratories. and scientific within the companies, with the goal of providing coverage to thousands and thousands of companies that have lacked the support and advice of universietis to guarantee their sustainability and future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena, L., Zuleta, E., & Calderón, J. (2018). Evaluation of the Stability of Polymeric Materials Exposed to Palm Biodiesel and Biodiesel⁻Organic Acid Blends. Polymers, 10(5). pii: E511. doi: 10.3390/polym10050511

Bojalil, L. (2008). La relación universidad-sociedad y sus desafios actuales. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 52, 11-18.

Casanova, H. (2016). Modelos universitarios emergentes. Universidades, 67,4-5. Chomsky, N. (2017). El asalto neoliberal a las

universidades y cómo debería ser la educación. Tareas, 155, 35-48

Fuenmayor, L. (2003). Diferencias entre universidades privadas y oficiales venezolanas: Algunos ajustes necesarios en el sector privado. Revista Venezolana de Gerencia, 8(22), 245-269.

Gil, J. (2019). Contabilidad Social, Desarrollo Equitativo y Universidad Critica: Interrelaciones y Dependencias. En-Contexto Revista de Investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, 7(10), 53-67.

Gómez, J., Londoño, L, & Madrid, V. (2013). El perfil metabólico como herramienta de monitoreo de la salud, la producción y la fertilidad en el hato lechero del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Revista Lasallista de Investigación, 10(1), 38-48.

Ibarra, J., & Villagrán, A. (2013). La investigación en las universidades privadas: ¿un lujo o una necesidad? Universidades, 55, 48-55.

Navarrete, Z. (2013). La universidad como espacio de Formación profesional y constructora de identidades. Universidades, 57, 5-16.

O'Donovan, G., & Cadena-Gaitán, C. (2020). Air pollution and diabetes: it's time to get active! The Lancet. Planetary Health, 2(7), e287-e288. doi: 10.1016/S2542-5196(18)30148-7

Patel, B. N., & Cespedes, F. V. (2016). Introduction to Business Strategy. Journal of the American College of Radiology, 13(6), 747–749. doi:10.1016/j.jacr.2015.11.019

Quiceno, J., & Vinaccia, S. (2019). Percepción de enfermedad y características sociodemográficas en enfermos crónicos. Revista Psicología y Salud, 28(2), 159-166.

Sav, A., Rotondo, F., Syro, L., Serna, C., & Kovacs, K. (2019). Pituitary pathology in traumatic brain injury: a review. Pituitary, 22(3), 201-211. doi: 10.1007/s11102-019-00958-8

Sebastián, J. (2005). La internacionalización de las universidades como estrategia para el desarrollo institucional. Innovación Educativa, 5(26), 1-11.

Tommasino, H., & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y

controversias. Universidades, 67, 7-24.

Trujillo-Agudelo, D., Ramirez-Quintero, J., & Arango-Barrientos, M. (2018). Successful treatment of heparin-induced thrombocytopenia with apixaban in a patient with chronic kidney disease requiring hemodialysis. Clinical Case Reports, 6(11), 2147-2149. doi: 10.1002/ccr3.1817

Zuluaga, A.F., & Rodríguez, C. A. (2018). La ruta abreviada de comparabilidad colombiana para medicamentos biotecnológicos: ¿tendencia global o caso único? Revista Panamericana de Salud Pública, 41, e94.

Zurmehly, J., & Adams, K. (2017). Using Quick Response Codes in the Classroom. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 35(10), 505–511.

doi:10.1097/cin.0000000000000363

Published

2021-02-05

How to Cite

Herrera Cárdenas, C., Gutiérrez, J. M., & Sanabria, C. (2021). Relationship of Colombian Higher Education Institutions with the Business Sector: A Reflective Analysis. Revista Innovación Digital Y Desarrollo Sostenible - IDS, 1(2), 108 - 114. https://doi.org/10.47185/27113760.v1n2.34

Issue

Section

Artículos originales