Methodological Strategy for Validation of Competencies of University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47185/27113760.v5n2.160

Keywords:

Competencies, Competency Validation, Integrative Pedagogical Project, Competency Monitoring

Abstract

The identification of needs and difficulties in monitoring competencies has highlighted the importance of formalizing their validation process. It is crucial to improve the monitoring of levels developed by different modules, which are more easily evidenced through the Integrative Pedagogical Project (IPP).
Recognizing the shortcomings in the process of monitoring competency levels achieved by students, an improvement to the current methodological process has been proposed. This proposal seeks to facilitate the understanding and evaluation of competency achievement levels for teachers, coordinators, mentors, and students, among others.
The research presents a projection of great impact, as it benefits both teachers and students. With this proposal, these actors can carry out a more precise monitoring of the competencies being achieved in the development of different modules throughout the academic semester, through the IPP.
Integrative Pedagogical Projects have been consolidated as an effective didactic tool to link theory with practice. Based on project-based learning, these constitute the primary objective of this methodological proposal, which seeks to establish both personal and professional training competencies in a controlled work environment. This approach generates two-way benefits, favoring both future professionals and the productive sector.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José León Henao Ríos, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Engenheiro Eletrônico, Universidade Distrital Francisco José de Caldas (Colômbia). Especialista em Bioengenharia pela Universidade Distrital Francisco José de Caldas (Colômbia). Mestre em Engenharia, Universidade Nacional da Colômbia - Campus Manizales (Colômbia). Doutor em Engenharia Universidade Nacional da Colômbia - Campus Manizales (Colômbia). Professor pesquisador da Faculdade de Engenharia da Politécnica Colombiana Jaime Isaza Cadavid, Medellín (Colômbia)

References

Arias González, I., Guerrero Arrieta, K., Orozco Orozco, W., Castro Barreno, G., & Caminos Manjarrez, W. (2023). La gestión del talento humano como un aporte fundamental para el desarrollo de las empresas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, IV (2), 3736-3749.

Aritio Solana, R., Berges Piazuelo, L., Cámara Pastor, T., & Cárcamo, M. E. (2021). Cuestiones clave para el trabajo en ABP: pilares, fases, beneficios y dificultades. En A. Pérez, E. Fonseca, & B. Lucas, Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos. Claves para su implementación (págs. 9-19). Universidad de la Rioja.

Cejas Martínez, M., Rueda Manzano, M. J., Cayo Lema, L. E., & Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, XXV (1). Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025815

Hincapié Parejo, N. F., & Clemenza de Araujo, C. (2022). Evaluación de los aprendizajes por competencias: Una mirada teórica desde el contexto colombiano. Revista de Ciencias Sociales, XXVIII (1), 105-120. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/280/28069961009/28069961009.pdf

Hincapié, A. L. (2010). Ruta de articulación de los sectores productivo, educativo y gobierno territorial para la formación del talento humano. ALIANZA FUTURO DIGITAL. Medellín: Secretaría de Educación de Medellín, Medellín.

Macías Alvarado, J. M., & León Pirela, A. R. (2024). Modelo didáctico basado en el aprendizaje experiencial para el desarrollo de las habilidades blandas de los estudiantes de la carrera de Educación Inicial. Revisión sistemática. Ciencia y Educación, 5(6), 51-66. doi:doi.org/10.5281/zenodo.12571680

Martínez, M., & Vivas, A. (2022). Guía de Modalidad de Proyecto Factible: etapas, propuesta, ejecución y evaluación. Santiago de Chile: Universidad Miguel de Cervantes. Obtenido de http://estudios.umc.cl/wp-content/uploads/2023/01/Gu%C3%ADa-de-Modalidad-de-Proyecto-Factible_-Mart%C3%ADnez-Vivas_-2022_LED-UMC_compressed.pdf

Morin, E. (2020). Cambiemos de vía, lecciones de la pandemia. Barcelona: Planteta. Obtenido de https://static0planetadelibroscom.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/45/44591_Cambiemos_de_via.pdf

Pabón Guevara, G. C. (2021). Competencias cognitivas, procedimentales y actitudinales en ciencias naturales de los estudiantes de grado 4to y 5to de primaria. Mérito. Revista de Educación, 3(8), 115-129.

Palella, S., & Martins, F. (2017). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Fondo Editorial Universidad Pedagógica Experimental Libertador - FEDUPEL editores.

Pérez, O. (2017). Los millennials y centennials: desafios para la educación.

Ruiz Bravo, P., Díaz Ureña, G., & Alarcón Guerrero, R. (2022). Metodologías activas ¿qué pueden aportar? Un caso en CAFYD. En Innovación docente y prácticas educativas para una educación de calidad (págs. pp. 1225-1245). Dykinson.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Ecoe Ediciones. Obtenido de https://ecoeediciones.com/wp-content/uploads/2015/08/Formacion-integral-y-competencias.pdf

Zambarno Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000100172

Published

2025-03-21

How to Cite

Rosero Noguera, C. A., Henao Ríos, J. L., & Vasquez Echavarría, G. H. (2025). Methodological Strategy for Validation of Competencies of University Students. Revista Innovación Digital Y Desarrollo Sostenible - IDS, 5(2), 35 - 42. https://doi.org/10.47185/27113760.v5n2.160

Issue

Section

Estudios de caso