Relationship of Archeology and Pedagogy. An approximation to the knowledge of the Colombian Archaeological Heritage
DOI:
https://doi.org/10.47185/27113760.v4n1.119Keywords:
Archaeology, Pedagogy, Archaeological heritageAbstract
The purpose of this article is to reflect on the relationship between archaeology and pedagogy, two sciences that together can generate valuable contributions to approach full knowledge about the representation of the Colombian archaeological heritage. Considering together the various ways that can be created to address the teaching and learning process in children, adolescents and the general community. With the interest of presenting methods that can be used as a thread to divulge, promote, safeguard, protect, defend and enjoy the wonderful vestiges and patrimonial inheritance derived from past civilizations, and of the present that leave multiple traces to effectively demonstrate elements that founded the social, cultural and natural character of societies. That is to say, it consists of observing from the perceived reality the manifesto of the existence of humanity. In relation to the methodology, we approached the critical analysis of the opinions generated by numerous authors in various documents concerning archeology, pedagogy and historical heritage. That validated the argumentation of the final reflection to express and discover the point of view of the co-researcher and the achievement of new knowledge during the inquiry of the information obtained for that purpose. In addition, this work is based on the line of research pedagogy and dissemination of archaeological heritage.as a proposal to achieve meaningful learning of the environment.
Downloads
References
Aracena Pizarro, D., Paredes Orellana, Y., & Córdova González, J. (08 de septiembre de 2008). Aprender jugando con “tejidos precolombinos” mediante rompecabezas virtuales, 16(2), 318-325. Chile: Revista chilena de ingeniería. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2767210
Archaeology. (5 de February de 2023). En Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Archaeology.
Banrepucultural. (2022). Patrimonio arqueológico. https://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual.
Bardavio Novi, A., & Mañé Orozco, S. (2017). La arqueología en la enseñanza obligatoria. El ejemplo del campo de aprendizaje de la Noguera, 2, 331-345. Otarq. https://www.researchgate.net/publication/314867177_LA_A RQUEOLOGIA_EN_LA_ENSENANZA_OBLIGATORIA_ EL_EJEMPLO_DEL_CAMPO_DE_APRENDIZAJE_DE_L A_NOGUERA
Canosa Betés, J. (2014). Arqueología: Para qué, para quién, cómo y por qué., 291-293. ArqueoWeb. https://drive.google.com/file/d/14PvEOYunQBBkHfZBBYh ns1sTqy5qnTU8/view.
Código de Infancia y Adolescencia. Ley 1098. (8 de noviembre de 2006). Ministerio de la Protección Social. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/codigoinfancialey1 098.pdf.
Colin Renfrew, P. B. (2007). Arqueología (3° ed.). Madrid: Akal. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=crqRZPgkys8C &oi=fnd&pg=PA11&dq=Teor%C3%ADa+y+M%C3%A9to do+de+la+Arqueolog%C3%ADa.+&ots=TcPnQYL7JL&sig =i_bZquPe54i0JxLIINb6jvRf8jE
Colombia. (2023, 07 de marzo). https://es.wikipedia.org/wiki/Colombia
Criado Boado, F. (2011). La arqueología de la actualidad, 9, 59-65. Granada., España: En g+c. Revista internacional de gestión y cultura contemporánea. http://hdl.handle.net/10261/32884.
Egea Vivancos, A., Arias Ferrer, L., & Santacana I Mestre, J. (2018). Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio. (E. T. (Gijón), Ed.) Revista Complutense de Educación. doi: http://dx.doi.org/10.5209/RCED.60084
Ellenberger, K., & Richardson, L. J. (2018). Reflecting on evaluation in public archaeology, 8, 65-94. Madrid, España: AP: Online Journal in Public Archaeology. http://revistas.jasarqueologia.es/index.php/APJournal/article/ view/141.
Erickson Harvey, A. (2016). Outreach and Education in Archaeology, 1, 45-54. AP Online Journal in Public Archaeology. doi:10.23914/ap. v1i2.6.
European Unión. (2016). Scientific literacy at the school: improving strategies and building new practices of science teaching in early years education (SciLit). https://www.csicenlaescuela.csic.es/scilit/pdf/guides/alfab-cientifica-escuela-arqueologia-en-el-aula.pdf
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. (E. C. Frost, Trad.) Argentina: Siglo XXI Editores, S.A. de C.V. https://monoskop.org/images/1/18/Foucault_Michel_Las_pal abras_y_las_cosas.pdf
Galvis Velasco, L. C. (14 de mayo de 2022). Recorrido didáctico por los caminos de la ruta de la Quina de 1760-1785 de la real expedición botánica. Cartilla infantil sobre los pasos de José Celestino Musi. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/2 0.500.12010/27040/220514_Documento%20final%20LCG.p df?sequence=1&isAllowed=y
Gisbert Santaballa, A. G. (11 de 12 de 2019). La arqueología virtual como herramienta didáctica y motivadora, 13, 119-147. Tecnología, Ciencia y Educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6936269.
González Madueño, C. (2012). El rol educativo de la arqueología y la didáctica del patrimonio arqueológico (25), 415-435. Arqueología y Sociedad. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/Arqueo /article/download/12382/11086/
González Marcén, P. (2014). La dimensión educativa de la Arqueología, 497- 506. España: Centro de Estudios del Patrimonio Arqueológico (CEPAP). Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.researchgate.net/publication/257576381
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (1998). Metodología de la investigación. Colombia: McGraw-Hill.
Jiménez Becerra, A. (2004). El estado del arte en la investigación en las ciencias sociales. Bogotá: UPN, Universidad Pedagógica http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/dcs upn/20121130050742/estado.pdf
Lacave Hernández, A. (2018). La Arqueología en la Educación: propuesta didáctica para el estudio de la geografía y la historia de Canarias a través de un yacimiento arqueológico. España: Universidad de la Laguna. Obhttp://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11537
Ley 115 de 8 de febrero. (1994). Congreso de la República. de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles 85906_archivo_pdf.pdf
Luque Nariño, M. A. (2021). Parques arqueológicos en Colombia y educación. El caso del Parque Arqueológico de Facatativá. Bogotá, D.C: Universidad Pedagógica Nacional. http://hdl.handle.net/20.500.12209/17096
Mejía Jiménez, A. M. (30 de 1 de 2019). Las evidencias arqueológicas de Huaraz en el desarrollo de la competencia construyen interpretaciones históricas de los estudiantes del primer grado de secundaria de la institución educativa “Santa Rosa de Viterbo” – Huaraz 2019. Huaraz, Perú: Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Obtenido de URI: http://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/4825
Menezes Ferreira, L. (2010). Arqueología comunitaria, arqueología de contrato y educación patrimonial en Brasil, 95- 102. (U. d. Magdalena, Ed.) Colombia: Revista Jangwa Pana. doi: http://doi.org/10.21676/16574923.23
Miña Oliveros, L., O” Relly Noda, D., García Hernández, C., Pérez Delgado, Z., & Moreno Peña, L. E. (2018). Papel de la Pedagogía del cambio en la Educación de Postgrado, 40(2), 445-453. Matanzas, Cuba: Revista Médica Electrónica. Obtenido de https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/vie w/2185/3786
Moreno Garzón, A., & Gallardo de Parada, Y. (1999). Serie. Aprender a investigar. Módulo 3: Recolección de Información, 3ª (corregida y aumentada). Santa Fe de Bogotá, Colombia: Instituto colombiano para el fomento de la educación superior, ICFES. Obtenido de https://academia.utp.edu.co/grupobasicoclinicayaplicadas/file s/2013/06/3.-Recolecci%C3%B3n-de-la Informaci%C3%B3n-APRENDER-A-INVESTIGAR ICFES.pdf.
Motta Rodríguez, G. (2015). Una mirada a través del arte: vinculación del pasado y el presente del patrimonio cultural colombiano en la educación. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/34336/1/T36692.pdf
Novillo Verdugo, M. Á., & Vera Cabrera, J. F. (abril de 2019). 16-24. (U. d. Cuenca, Ed.) Ecuador: Revista Chakiñan. https://drive.google.com/file/d/1ujetaebb7PqxkwBVEVoQ9x zCg-T8QPEP/view
Ñaupa Paitán, H., Mejías, E., Novoa Ramírez, E., & Villagómez Puacar, A. (2014). Metodología de la Investigación (4ta ed.). Bogotá: Ediciones de la U.
Palacios Hernández, E. (2020). Guía de procedimiento arqueológico. (C. d. Nacionales, Ed.) Chile: Ministerio de las culturas, las artes y el patrimonio. https://drive.google.com/file/d/1ur1eCymvo70VyqJ7gA6noH tG9Elc0i9x/view
Pons, M. O. (2016). La arqueología hoy, Tomo 95, 13-28. Granada, España: Revista de Menorca. https://www.raco.cat/index.php/RdM/article/download/34016 1/432568
Quijano Araníbar, I. E. (2018). El uso de la arqueología experimental como recurso didáctico en el proceso de aprendizaje: Una experiencia educativa en estudiantes de administración turística de Lima, Perú, 22(3), 1-27. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal). doi:http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.14
Real Academia Española. (2022). del Trecidentenario. https://dle.rae.es/arqueol%C3%B3gico
Ruiz Zapatero, G. (2014). Arqueología: Abrir ojos cada vez más grandes, 295-299. ArqueoWeb. https://drive.google.com/file/d/14PvEOYunQBBkHfZBBYh ns1sTqy5qnTU8/view
Saavedra Rey, L., & Saavedra Rey, S. (2020). Antropología pedagógica: de las imágenes del hombre a la búsqueda de sentido. (53), 53-68. Universidad Pedagógica Nacional / Facultad de Educación. doi: https://doi.org/10.17227/pys.num53-10567.
Salazar, D., Urrea Navarrete, J., Escobar , M., Andrade, P., Muñoz, M., Maldonado, C., . . . Vargas, K. (agosto de 2019). Arqueología y educación formal en la Costa de Taltal-Paposo: Reflexiones sobre “Arqueología Pública”, 52(4), 651-669. Chungara Revista de Antropología Chilena. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562020005000801. Publicado en línea: 8-junio-2020
Scheinsohn, V. (diciembre de 2020). Arqueología: la pelea por el nombre, 13(3), 53-64. Córdoba: Revista del Museo de Antropología. doi: http://doi.org/10.31048/1852.4826.v13.n3.27991
Silva Rivera, Y. (31 de agosto de 2021). Zaragoza, Michoacán: un diagnóstico de percepción social sobre su patrimonio arqueológico. México: Centro de estudios arqueológicos Michoacán A.C. https://colmich.repositorioinstitucional.mx/jspui/handle/1016/ 1119.
Tuke Malone, C. A., Stone, P., & Baxter, M. (2000). Education in Archaeology, 74(283), 122-126. doi: 10.1017/S0003598X00066217.
UNICEF Colombia. (abril de 2018). Consulta nacional a niños, niñas y adolescentes ¿Y La Niñez Qué? https://www.unicef.org/colombia/educacion
Vega Barbosa, A. N. (septiembre de 2021). Arqueología e interpretación desde la filosofía hermenéutica de Gadamer, 17(43), 72.93. Ciudad de México: Andamios. doi: https://doi.org/10.29092/uacm.v17i43.765
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 alan andrés contreras mejía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.