Use of UDL and Wordwall to Strengthen Random Reasoning Skills in Ninth Grade Students

Authors

  • Jonathan Andres Espinosa Pedroza Universisdad de Santander, Facultad de Ciencias Sociales
  • Ana Yahaira Landazàbal Universisdad de Santander, Facultad de Ciencias Sociales
  • Monica Marcela Tamayo Díaz Universisdad de Santander, Facultad de Ciencias Sociales
  • Juan Carlos Salazar Losada Universisdad de Santander, Facultad de Ciencias Sociales

DOI:

https://doi.org/10.47185/27113760.v6n1.172

Keywords:

Universal Design for Learning, (UDA), Educational Technologies, Random Reasoning, Didactic Sequence, Inclusion.

Abstract

This article presents a research carried out with the purpose of strengthening the mathematical competencies of random reasoning in ninth grade students of the Departmental Educational Institution Pio X, through the implementation of a didactic sequence based on Universal Design for Learning UDL and technological tools such as Wordwall and Google Classroom, applying probability and statistics within an inclusive and technological approach, using descriptive qualitative methods, Hernández Sampieri & Mendoza Torres (2018) collecting data through two instruments which are: Structured survey and observation guide. The implementation of UDL and Wordwall promoted meaningful learning, greater motivation and commitment in students from which it can be concluded that the inclusive approach and the use of digital tools improved mathematics competencies and encouraged greater participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba Pastor, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Red de Información Educativa Redined, 55-64.

Alonso-Serna, D. K. (2024). Tipos de aprendizaje. Con-Ciencia Serrana Boletín Científico de la Escuela Preparatoria Ixtlahuaco, 36-37.

Cantillo Vásquez, K., & Vega Ochoa, S. (2022). La teoría de las Inteligencias Múltiples como Herramienta para potenciar el Desempeño Académico en el área de Matemáticas en los Estudiantes de Grado Sexto. Repositorio Corporación Universidad de la Costa

Castellanos Gómez, R., Morocho Cabrera, N. M., Morocho Cabrera, L. C., & Heras Morocho, W. T. (2021). Enseñanza de la matemática a través del Diseño Universal Para El Aprendizaje (DUA) en Noveno Año De Educación General Básica. Ecuador. Revistapuce, 95-120.

Chango Supe, Á. I. (2021). Actividades lúdicas para el fortalecimiento del razonamiento matemático en los estudiantes de noveno grado.]: Repositorio PUCE

González-Flores, A. E. (2023). Herramientas mediadas por las tecnologías para el desarrollo del pensamiento aleatorio. CIENCIAMATRIA, 9(2), 337-349.

Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill: https://www.ebooks7-24.com:443/?il=6443

Ministerio de Educación Nacional. (2023). Informe de resultados históricos prueba Saber. Evaluación: https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Evaluacion/Consultas/400767:Informe-de-resultados-historicos-prueba-Saber

Mujica, R. M. (2020). Fundamentos de la Tecnología Educativa. Revista internacional tecnológica educativa docente 2.0, 8(1) 15-20.

Muñoz-Ortiz, W. W.-M.-F.-H. (2023). El Diseño Universal de Aprendizaje: Un enfoque para la educación inclusiva. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 167-183.

Piticari, P. (2023). Universal Design for Learning, Teachers’ Self-Efficacy, and School Performance in Inclusive Classrooms. Studia Doctoralia psychology and educational science, 14 (1), 46-58.

Sánchez Fuentes, S. (2022). Diseño Universal para el Aprendizaje. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(2), 17-20.

Sánchez Vera, M. d. (2023). Los desafíos de la Tecnología Educativa. Revista interuniversitaria de investigación en tecnología educativa, 14, 1-5.

Tenelema Ramírez, J. I. (2023). Entorno personal de aprendizaje basado en el modelo pedagógico DUA para Matemáticas. (Master's thesis, Universidad Nacional de Chimborazo). Repositorio Digital UNACH.

Torres-Silva, L., & Díaz-Ferrer, J. (2021). Inteligencias múltiples en el fortalecimiento del aprendizaje. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1)64-80.

Vélez Arroyave, Á. M. (2020). Propuesta metodológica que contribuya al fortalecimiento del pensamiento aleatorio y sistemas de datos. Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia

Vygotsky, L. S. (2021). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación

Published

2025-10-07

How to Cite

Espinosa Pedroza, J. A., Landazàbal , A. Y., Tamayo Díaz, M. M., & Salazar Losada, J. C. (2025). Use of UDL and Wordwall to Strengthen Random Reasoning Skills in Ninth Grade Students. Revista Innovación Digital Y Desarrollo Sostenible - IDS, 6(1), 27 - 31. https://doi.org/10.47185/27113760.v6n1.172

Issue

Section

Artículos originales