Access to Information and Communication Technologies (ICT) in Colombian Households

2019-2022

Authors

  • Santiago Cardona Pineda Institución Universitaria Digital de Antioquía

DOI:

https://doi.org/10.47185/27113760.v5n2.166

Keywords:

Technological barriers, Digital gap, Information technology, Communication technology, Access to information

Abstract

This study examines access to Information and Communication Technologies (ICT) in Colombia from 2019 to 2022, highlighting the socioeconomic, geographic, and cultural disparities that contribute to the digital divide. ICTs are vital for development, yet their adoption is hindered, particularly in rural and low-income areas. Using data from the Colombian National Statistics Department (DANE), the research analyzes ICT penetration across different regions. The findings reveal significant disparities: over 50% of households in the Andean and Pacific regions have fixed internet, while the Amazon and Orinoquía regions have less than 20%. Rural areas face additional challenges, including poor infrastructure and high costs. Despite a 15% increase in mobile internet access, gaps persist. The study emphasizes the impact of income, urbanization, education, and public policy on digital access, and it notes that the pandemic accelerated digitalization. Recommendations include investing in broadband infrastructure, providing subsidies, and enhancing digital literacy programs. Collaborative efforts among governments, businesses, and communities are essential to bridging the digital divide and fostering sustainable development in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta-Silva, D. A., & Garzón, L. I. Á. (2022). Uso, posesión y conocimiento de las TIC en jóvenes campesinos (Boyacá, Colombia). Estudios Rurales. Publicación Del Centro de Estudios de La Argentina Rural, 12(26).

Aghion, P. (1990). A model of growth through creative destruction.

Ahmad, M., Kuldasheva, Z., Nasriddinov, F., Balbaa, M. E., & Fahlevi, M. (2023). Is achieving environmental sustainability dependent on information communication technology and globalization? Evidence from selected OECD countries. Environmental Technology & Innovation, 31, 103178.

Antonelli, C., & Feder, C. (2020). The new direction of technological change in the global economy. Structural Change and Economic Dynamics, 52, 1–12.

Bessen, J. (2020). Industry concentration and information technology. The Journal of Law and Economics, 63(3), 531–555.

Bonilla, H. M. (2016). El acceso a Internet como derecho fundamental. Revista Jurídica IUS Doctrina, 9(15).

Cabrera, C. G., Castaño, M. M., Quintero, D. J. G., Rivera, M. A. Q., & Posada, L. M. C. (2024). Percepciones de Ciencia, Tecnología e Innovación en la Ruralidad: Comparación de la III Encuesta Nacional con una Encuesta Piloto Realizada en una Comunidad Caficultora de Ituango. Revista Innovación Digital y Desarrollo Sostenible-IDS, 5(1), 87–96.

Camargo, S. R. M. (2009). Ley de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones-TIC. Diálogos de Saberes: Investigaciones y Ciencias Sociales, 31, 49–72.

CEPAL, N. U. (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19.

Change, E. T. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98(5), 2.

Forman, C., & Goldfarb, A. (2020). Concentration and agglomeration of IT innovation and entrepreneurship: Evidence from patenting. National Bureau of Economic Research.

Hernández, R., & Morán, J. (2017). Acceso a las TIC en Colombia y su contexto global. Ingeniería y Desarrollo, 35(1), 1–4. https://scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-34612017000100001&script=sci_arttext

Hernández, R., & Morán, J. (2023). Barriers to digital inclusion: Challenges of access and usability in information technologies. IEEE Technology and Society Magazine, 42(1), 34–45. https://doi.org/10.xxxx/ieee123456

Kemp-Benedict, E. (2022). A classical-evolutionary model of technological change. Journal of Evolutionary Economics, 32(4), 1303–1343.

Levy-Leboyer, C., & Prieto, J. M. (1997). Gestión de las competencias. Gestión Barcelona.

López Becerra, Y. A. (2021). La brecha digital en la educación en zonas rurales. Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD). https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/63132/yalopezb.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Mendoza, C. E. P., & Briones, L. A. A. (2023). Estándares de la UNESCO en el uso de las TIC en los docentes de la Unidad Educativa Atahualpa. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(5), 507–519.

Miao, F., Hinostroza, J. E., Lee, M., Isaacs, S., Orr, D., Senne, F., Martinez, A.-L., Song, K.-S., Uvarov, A., & Holmes, W. (2023). Directrices para la formulación de políticas y planes maestros de TIC en educación.

Moyano, M. E. C. (2023). Las TIC en el aula: caso de estudio Colombia. TECHNO REVIEW. International Technology, Science and Society Review/Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 13(1), 27–47.

Murillo Gualteros, C. M. (2013). Análisis de la política pública de TIC de Colombia y su incidencia en la educación. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/15325

Ndoya, H., Okere, D., laure Belomo, M., & Atangana, M. (2023). Does ICTs decrease the spread of informal economy in Africa? Telecommunications Policy, 47(2), 102485.

Pérez, C. (2005). Revoluciones tecnológicas y paradigmas tecnoeconómicos. Tecnología y Construcción, 21(1).

Pocaterra, M. M. (2019). El derecho humano al acceso y uso de las TIC como derecho habilitante. Revista de La Facultad de Derecho de México, 69(274), 550.

Ruiz, C. A. O. (2014). Suma de Negocios. Suma de Negocios, 5(10), 29–33.

Tello, D. C. V. (2015). Implementación de tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en Colombia. Revista de Derecho, Comunicaciones y Nuevas Tecnologías, 14, 5.

Van Dijk, J. A. G. M. (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. Poetics, 34(4–5), 221–235.

Vásquez-Pajuelo, L., Vila-Gómez, D. A., & Tuesta-Vila, J. A. (2020). Habilidades blandas y el impacto de la covid-19 en la educación superior. Review of Global Management, 6(1), 41–49.

Vega, O. A. (2014). Inclusión digital de comunidades rurales colombianas. Madrid, Universidad Pontificia de Salamanca, Facultad de Informática, Doctorado En Ingeniería Informática: Sociedad de La Información y El Conocimiento, 158, 29–45.

Published

2025-03-21

How to Cite

Cardona Pineda, S. (2025). Access to Information and Communication Technologies (ICT) in Colombian Households: 2019-2022. Revista Innovación Digital Y Desarrollo Sostenible - IDS, 5(2), 62 - 72. https://doi.org/10.47185/27113760.v5n2.166

Issue

Section

Artículos originales