Perceptions of Science, Technology, and Innovation in Colombia: Comparison of the III National Survey with a Pilot Survey Conducted in a Rural Coffee-Growing Community in Ituango

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47185/27113760.v5n1.152

Keywords:

Peasants, Coffee growers, Perceptions of science, technology, and innovation

Abstract

The quality of Colombian coffee is recognized worldwide. Its production requires an extensive chain in which the coffee grower applies their knowledge and skills at key stages of the process, such as planting, cultivation, harvesting, and post-harvest. Various factors come into play that determine the quality and, consequently, the economic value. Innovation appears in the coffee chain, especially at the marketing stages, generating new demands on the harvesting and post-harvest stages, raising the question of how familiar coffee growers are with science to respond to these demands. Thus, the purpose of this article is to descriptively compare a survey on perceptions of science, technology, and innovation tested in a community of coffee growers in the municipality of Ituango with the national survey conducted in urban environments and determine the degree of understanding of the questions. It is found that, despite the cultural richness of the regions where observation and learning are permanent bases to respond to the demands of the coffee market, the words "science" and "technology" are not part of the coffee growers' imagination as found in the national survey. This highlights, on one hand, the challenge of building a research culture and bringing together the accumulated knowledge of the coffee growers with the forms of Western science, and on the other hand, the challenge of modifying the language of the surveys and applying other participatory methodologies to access perceptions of science and technology in rural communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aedo, M., Sotomayor, O., Rodrigues, M., Wander, P., Rodríguez, A., y Sánchez, J. (2023). Productos básicos y agregación de valor en la estrategia agroalimentaria de América Latina: el caso de la soja y el café. Documentos de proyectos. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/6d0b68f39

Aguirre-Guzmán, J. P. (2013). La percepción que tienen los colombianos sobre la ciencia y la tecnología. Colciencias. https://repositorio.minciencias.gov.co/3c96ba76c705

Beaucage, P. (2000). La etnociencia, su desarrollo y sus problemas actuales. Revista Cronos 3(1), 47-92. https://csic.es/10261/101177

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL)., Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA) y Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación (FAO). (2013). Perspectivas de la agricultura y del desarrollo rural en las Américas: una mirada hacia América Latina y el Caribe, 2014. https://repositorio.iica.int/11324/2537

Dávila-Rodríguez, L. (2020). Apropiación social del conocimiento científico y tecnológico. Un legado de sentidos. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad 12(22), 127-147. https://doi.org/10.22430/21457778.1522

Daza-Caicedo, S., Lozano-Borda, M., Bueno, E., Gómez-Morales, Y., Salazar, M., Jaime, A., Aguirre, J., Rueda, R., Franco-Avellaneda, M., Rincón, O., Pérez-Bustos, T., Farías, D., Suárez, R., Osorio, C., Sistemas Especializados de Información (SEI). (2014). Percepciones de las ciencias y las tecnologías en Colombia. Resultados de la III Encuesta Nacional de Percepción Pública de la Ciencia y la Tecnología. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología (OCyT). http://repositorio.colciencias.gov.co/11146/291/220

Delgado-Hurtado, C., Osorio-Marulanda, C. A., Rengifo-Rodas, C. F., & Mosquera-Restrepo, J. (2016). The perception of colombians about science and technology according to their education level: professional and non-professional population. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia (80), 21-30. https://doi.org/10.17533/udea.redin.n80a03

Diez, L. F., Valencia, J. A. y Villa E.M. (2015). Promoción de la cultura investigativa como motor de desarrollo económico y social: una visión sistémica. Espacios 36(01), 3-22. https://www.revistaespacios/15360103

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2021). Índice Departamental de Innovación de Colombia 2021. https://www.dnp.gov.co/direccion-innovacion-desarrollo

La Red de Popularización de la Ciencia y la Tecnología para América Latina y el Caribe (La red POP). (2008). Ciencia, Tecnología y Vida Cotidiana. Reflexiones y Propuestas del Nodo Sur de la Red Pop. https://redpop/divulgacion-ciencia/libros-y-tesis

Muñoz- Dávila, M.A. (2020). Indicadores de Ciencia y Tecnología e Innovación, Colombia 2020. Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. https://ocyt.org.co/indicadoresctei2020

Ortega, E. y Solano, E. (2023). Inequidad en la educación rural en Colombia: Revisión de literatura. Revista Científica Multidisciplinar 7(1), 7257-7274. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4961

Palacios, L., Arboleda Muñoz, G., Portela-Guarín, H., y Villada Castillo, H. (2020). Sistematización de Experiencias en Apropiación de Conocimiento con Caficultores de Colombia. Revista De Gestão Social E Ambiental, 14(1),38–55. https://doi.org/10.24857/rgsa.v14i1.2344

Polino, C. (2015a). Manual de Antigua: indicadores de percepción pública de la ciencia y la tecnología. Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología. https://oei.int/publicaciones/manual-de-antigua

Polino, C. (2015b). Las encuestas de percepción pública de la ciencia en América Latina: estructura, evolución y comparabilidad. En Massarani, L. (Ed.), RedPOP: 25 años de popularización de la ciencia en América Latina (1 ed., pp. 97-109) RedPOP, UNESCO. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros8

Polino, C., y Castelfranchi, Y. (2019). Percepción pública de la ciencia en Iberoamérica. Evidencias y desafíos de la agenda a corto plazo. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS 14(42), 115-136. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/136/128

Quintero, M. (2018). Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: Aportes para la investigación. Repositorio Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Rubio-Jovel, K. (2024). Coffee production networks in Costa Rica and Colombia: A systems analysis on voluntary sustainability standards and impacts at the local level. Journal of Cleaner Production 445. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2024.141196

Santiago-Vera, T., García-Millán, M., y Michael-Rosset, P. (2018). Enfoques de la resiliencia ante el cambio climático. Agricultura, sociedad y desarrollo, 15(4), 531-539. Obtenido de la Scientific Electronic Library Online.

Schmelkes, S (2006). El conocimiento campesino. RMIE, 11(28), 333-337. Obtenido de la Scientific Electronic Library Online.

Published

2024-09-25

How to Cite

Gallardo Cabrera, C., Martínez Castaño, M., Gómez Quintero, D. J., Quirama Rivera, M. A., & Cifuentes Posada, L. M. (2024). Perceptions of Science, Technology, and Innovation in Colombia: Comparison of the III National Survey with a Pilot Survey Conducted in a Rural Coffee-Growing Community in Ituango. Revista Innovación Digital Y Desarrollo Sostenible - IDS, 5(1), 87 - 96. https://doi.org/10.47185/27113760.v5n1.152

Issue

Section

Artículos originales